مطالعة مضامین و مفاهیم نقوش عاشورایی در مجموعه آثار استاد فرشچیان با تأکید بر تابلوی عصر عاشورا و هدیة عشق |
کد مقاله : 1019-ASHORA |
نویسندگان |
عاطفه ضمیری * فارغ تحصیل دانشگاه پیام نور تهران شرق |
چکیده مقاله |
با گذشت 14 قرن از واقعة عاشورا هنوز هم این حماسة بزرگ محور هنرنمایی بسیاری از هنرمندان مسلمان بوده است. در این میان، استاد فرشچیان که بنیانگذار سبک جدیدی در نقاشی ایرانی است، با رابطة همزیستی بین آموختههای از معارف اسلامی و ادبیات و هنر، نقاشیهای نوآورانه و پویا و گسترده و پرجنبوجوشی خلق نموده که استقلالی نو به هنر او داده است. این پژوهش با هدف مطالعة مضامین و مفاهیم نقوش عاشورایی در مجموعه آثار استاد فرشچیان ابتدا به بیان مضامین و مفاهیم هنری پرداخته و پس از آن به زندگی و جهانبینی استاد توجه و در آخر به تحلیل آثار عاشورایی استاد پرداخته است. در بررسیهای انجام گرفته مشخص گردید که استاد فرشچیان در پی القاءِ مضامین و مفاهیم نقاشیهای عاشورایی خود به واسطة تمهیدات ساختاری مفاهیم تجسمی مانند: ترکیببندی و فضاسازی و با استفاده از مفاهیم عناصر هنری مانند: خط، رنگ و بهکارگیری آنها علاوه بر آنکه اندوه، هراس، وحشت، غربت را به نمایش درآورده، مفاهیم و مضامین فرهنگ عاشورایی را نیز همانند: ایثار حزن و اندوه و رضا و بی یاوری و مظلومیت امام و یارانش را در این واقعه تاریخی بهدرستی بازنمایی نموده است. این پژوهش در واقع، در پی پاسخ به این سؤال است که چه مفاهیم و مضامینی در ارتباط با واقعه عاشورا در مجموعه آثار ایشان وجود دارد؟ این پژوهش از نوع نظری و با روش توصیفی تحلیلی آثار و با رویکردی تأویلی و ترکیبی ازاینرو، مطالعة موردی بیشتر به روش کیفی و با تأکید بر فرایندها و درک و تفسیر آنها انجام گرفته است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات کیفی بوده است. |
کلیدواژه ها |
استاد فرشچیان، نقاشی عاشورایی، مضامین، مفاهیم. |
وضعیت: پذیرفته شده |