زیبایی شناسی سوگ توحیدی |
کد مقاله : 1026-ASHORA |
نویسندگان |
روح الله عابدی جزی * دانشجوی ارشد دانشگاه هنر اصفهان |
چکیده مقاله |
سوگ احساسی ترین و عاقلانه ترین واکنشی است که انسان در پس وقایع غمناک یا مرگ بار از خود نشان می دهد.سوگ در همه گروه های انسانی وجود داشته و در ادیان مختلف با جهت دهی خاص مورد استفاده قرار گرفته است،اما سوگ در ادیان توحیدی از محتوا و نیز روش مندی معقول و هدف مند به مسیر الهی سوق داده شده است.گرچه ساده ترین تعریف سوگ گریه نمودن است اما سوگ دارای انواع مختلف بوده و یکی از روشهای آن گریه و دیگر روش هایی هم چون روایت و بازسازی واقعه نیز از آن بهره می برد.زیبایی شناسی سوگ توحیدی به تعالی روحی و ایمانی می انجامد،این تعالی در سوگ توحیدی ممکن است حتی از یک دین برای دینی دیگر بوده اما لطافت های ایمانی آن را درک و هم ذات چنداری نماید.گرچه قدیمی ترین نمونه سوگ از امام حسین علیه السلام در شروع تاریخ بشری ذکر شده اما تاکنون سوگی برتر از آن در هستی برای مخلوقات پدیدار نگردیده است.درروایات اسلامی درباره سوگ سخن رانده شده و پیشینه سوگ به حضرت آدم علیه السلام باز گشته و همان سوگ او باعث بخشش و بازگشت به رحمت الهی گردیده است. سوگ توحیدی در سیره پیامبران ابزاری تبلیغی جهت بیان رسالت خود می باشد.در ادیان غیر توحیدی سوگ به بستر اساطیر غلطیده و جایگاه غنی خود را از دست داده و برای پیروان خود نیز غنای احساسی ندارد.از این رو با یاری از توهم و تخیل به داستان سرایی پرداخته و متوهمانه رویداد های غیر واقعی را تبلیغ و ترویج نمودند.درمقابل ادیان توحیدی حتی با عبور به برون از دین خود گرایشات به حق خود را حفظ نموده و به حقیقت سوگ توحیدی دست یافته اند. |
کلیدواژه ها |
سوگ،توحیدی،گریه،ادیان |
وضعیت: پذیرفته شده |