تحلیل بازنمایی واقعه کربلا در آثار نقاشی استاد حبیبالله صادقی |
کد مقاله : 1027-ASHORA |
نویسندگان |
مجید مزیدی شرف آبادی *1، منصور کلاهکج2، سحر ذکاوت3 1دانشجوی دکترای رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه شاهد تهران 2استادیار دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز. 3دانشجوی دکتری تخصصی، رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران. |
چکیده مقاله |
واقعه کربلا و روز عاشورا در نزد شیعیان، همواره مورد توجه هنرمندان متعهد و مؤمن این مرز و بوم بوده است و آثار زیادی در این حوزه خلق شده است. حبیبالله صادقی یکی از هنرمندان معاصر در حوزه نقاشی است که برخی از آثار خود را به بازنمایی واقعه کربلا و روز عاشورا اختصاص داده است. یافتههای پژوهش حاضر با پاسخگویی به این پرسش که حبیبالله صادقی واقعه کربلا و روز عاشورا را چگونه در آثار خود بازنمایی کرده است؛ ارائه میشود. در پژوهش حاضر اطلاعات کتابخانهای و دادههای اسنادی و تصویری با رویکرد توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونههای مورد مطالعه در پژوهش شامل 5 اثر نقاشی از حبیبالله صادقی پیرامون موضوع عاشورا و واقعه کربلا است و عنوان این 5 اثر شامل تابلوهای نقاشی "فرات تشنه میماند"، "گهواره خونین"، "محاصره" و 2 تابلو با عنوان "ظهر عاشورا" است. نتایج پژوهش نشان میدهد حبیبالله صادقی در این آثار بر مفهوم نبرد جبهه حق علیه باطل تأکید بسیار داشته است و با رنگهای روشن و درخشان و نیز تیره و سیاه دو جبهه حق و باطل را از هم متمایز نشان داده است و تا حد امکان از ترسیم صحنه ضعف و شکست حضرت امام حسین (ع) و یاران ایشان خودداری نموده است. برای مثال قطع شدن دستان حضرت ابوالفضل (ع) یا تیرخوردن حضرت علیاصغر (ع) و یا غل و زنجیر شدن حضرت امام سجاد (ع) را به طور مستقیم مصور نکرده است و از زاویه دیگری و بسیار خلاقانه به ترسیم و خلق این صحنهها پرداخته است. |
کلیدواژه ها |
هنر عاشورایی، واقعه کربلا، حبیبالله صادقی، نقاشی معاصر. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |