تجلی فرهنگ عاشورایی در پوسترهای تایپوگرافی معاصر ایران با محوریت پیامبر اکرم (ص)
کد مقاله : 1049-ASHORA
نویسندگان
نشاط فرخی *
عضو هیات علمی، گروه هنر، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران
چکیده مقاله
خداوند در آیه های قرآن مجید بارها و بارها وجود پیامبر اکرم حضرت محمّد(ص) را رحمتی برای همه اهل عالم خوانده است.(انبیاء،21/107)
تایپوگرافی به شکل امروزی اش در ایران، حرفه و هنری نوپا محسوب میشود، درواقع نقطه آغاز این هنر با توسعه و رشد ارتباطات و به طور کلی تعاملات ارتباطی و ورود تکنولوژی پیشرفته ، مسیرِ تازه ای را تجربه کرد. رشد هنر گرافیک و گستردگی نیازهای نوین جامعه و پدید آمدن کامپیوتر به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای کار گرافیک، همه و همه مسیرهای جدیدی پیش روی خوشنویسی معاصرقرارداد.
بنابراین میتوان گفت انگیزه های کاربردی خوشنویسی، هم درنظام سنتی و هم در دنیای معاصر و مدرن، عاملی مهم در تحولات خط میباشد که درپیِ حفظ زیبایی بصری، همواره به دنبال "نوآوری" به عنوان مهمترین خاستگاه تحولات خط، دچار اتفاقات تازه ای میشود که امروزه این میراث نوشتاری با وجه بیانیِ خاص، متفاوت و ویژه در قالب تایپوگرافی، به رسانه ای بدل شده که همواره در جستجوی نوآوری و بدعت، سیر تحول و تکامل خود را طی مینماید و به عنوان عاملِ ارتباطیِ موثر، دستمایه کار هنرمندانِ تجسمی بالاخص طراحان گرافیک قرار میگیرد، و این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رویکرد این پروژه از نوع توصیفی است. یافته های تحقیق به صورت موردی پوسترهای تایپوگرافی معاصر با محوریت اسماوالحسنی و بالاخص پیامبر اعظم در دوره معاصر ایران مورد مطالعه قرار میگیرد و به شیوه کیفی بررسی هایی را در این زمینه انجام داده است و روند تحولات بیانی و اجرایی را در پوسترهای تایپوگرافی ارائه میدهد.
کلیدواژه ها
رسول لله، تایپوگرافی، معاصر، پوستر، ایران، عاشورا.
وضعیت: پذیرفته شده