واکاوی جنبه های دراماتیک دیالوگ نویسی در فیلمنامه «روز واقعه» نوشته بهرام بیضایی
کد مقاله : 1057-ASHORA
نویسندگان
امیر عابدین پور *
مدرس مدعو- گروه نمایش- دانشکده هنر و معماری صبا- دانشگاه شهید باهنر- کرمان- ایران
چکیده مقاله
دیالوگ یکی از بنیادی ترین عناصر در دنیای درام و دیالوگ نویسی تخصصی کارآمد در خلق این جهان است. درام نویس از ابتدای تاریخ پیدایش درام، همواره کوشیده تا بستر دراماتیک متن خود را با تمرکز بر دیالوگ ها بگستراند و با خلق جهانی دراماتیک به قلب و روح مخاطب نفوذ کند. هنگامی که پس از پیدایش سینما این هنرجادوی ناب، درام خود را در روح آن جای داد، فیلمنامه به عنوان متن نمایشی یک فیلم توانست با روایت داستان های بصری در قالب دیالوگ، به سرعت ارتباطی ناگسستنی با خواننده و بیننده پیدا کند. سینمای ایران نیز پس از پیدایش، کم کم مسیر خود را در جذب مخاطب شناخت و فیلمنامه نویسانی را نیز در این مسیر پرورانید که با تسلط بر درام و عناصرش، دست به خلق دیالوگ هایی ماندگار و جذاب زده اند. اما در حوزه تحلیل و تفسیر دیالوگ نویسی در فیلمنامه های سینمای ایران، کوشش جدی و قابل ذکری تا به امروز صورت نپذیرفته است. این مقاله تلاش می کند با واکاوی عناصر دراماتیک در خلق دیالوگ های فیلمنامه «روز واقعه» نوشته بهرام بیضایی به عنوان یک نمونه از سینمای ایران، راهی را در راستای ورود تحلیلی به این مقوله گشوده تا که این فیلمنامه ها بتوانند به عنوان الگو و سرمشق راهگشای فیلمنامه نویسان جوان سینمای ایران در دیالوگ نویسی و خلق دیالوگ های ماندگار و دراماتیک باشند. این مقاله با تحلیل، توصیف و تطبیق تئوری های دراماتیک دیالوگ نویسی با دیالوگ های فیلمنامه روز واقعه، با هدفی بنیادین به نگارش درآمده است.
کلیدواژه ها
دیالوگ، فیلمنامه، روز واقعه، دراماتیک، بهرام بیضایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی