نماد و نشانه ها در فرهنگ عاشورایی ایران |
کد مقاله : 1064-ASHORA |
نویسندگان |
وجیهه قپانداران * دانشگاه فنی وحرفه ای استان البرز کرج ایران |
چکیده مقاله |
هدف ازتحقیق حاضر بررسی نماد و نشانه ها در فرهنگ عاشورایی ایران می باشد . این مقاله با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی ، در پی تحلیل جامعه شناختی معنا ، مفهوم ، نقش ، جایگاه و کاربرد نمادهای عاشورایی در ایران است و بر این باور است که زندگی اجتماعی بشر بدون نماد و نشانه ، امکان تداوم ندارد . چرا که انسان موجودی اجتماعی است و لازمة زیست اجتماعی ، تعامل ، تبادل فکر و اندیشه و رابطه با همنوعان است که به نوبه خود ، نیازمند بهره گیری از نمادها است . کارکرد نمادها در زندگی بشر، بیشتر مشارکتی و بیانگر پایبندی و تعلق افراد یک جامعه به یک ملت ، فرهنگ ، مذهب خاص است . نشانه هدایت گر ما به چیزی جز خود آن چیز است. نشانه شامل سه جز دال (خود نشانه)، مدلول (آن چه که از طریق نشانه به آن هدایت می شویم)، و دلالت (وجه ارتباط دال و مدلول) می باشد. نشانه ممکن است طبیعی یا قراردادی باشد، اما نشانه ای که در این جا مورد نظر است، نشانه فرهنگی است . عاشورا و محرم یکی از نمادهای مهم و تاثیر گذار تشیع می باشد . که نماد و نشانه وسیعی در نقاط مختلف دنیا برای آن وجود دارد . در ایران نیز از گذشته تا کنون نشانه و تمثیل های زیادی از وادی هنر و فرهنگ برای بیان محرم و عاشورا استفاده شده است . در واقع می توان گفت عاشورا و محرم با نمادها ونشانه های آن برای مردم معنا و مفهوم پیدا کرده است و حتی گاهی نمادی مانند کتیبه محتشم که به خط نستعلیق و زبان فارسی به عنوان نماد عزاداری محرم در کشورهای عربی و دیگر کشورها استفاده می شود که این امر نشان از جایگاه نمادهای عاشورایی و غنای آن در فرهنگ ایران وگسترش آن در دنیای تشیع می باشد . نمادها و نشانههای عاشورایی شامل اشیایی است نمادین که توسط هیئت های عزاداران حسینی در ایام محرم مورد استفاده قرار می گیرد . عناصر به کار رفته در فرهنگ مردم ، در تصاویر یا ابزارها ، تندیسها و بیرقها هر کدام میتواند سمبل حادثهای تلقی شوند که روزگاری در حوزه فرهنگی خاصی اتفاق افتاده و پیامآور فرهنگی است که شاید در دیگر نقاط مشاهده نشود. |
کلیدواژه ها |
نماد عاشورایی، فرهنگ عاشورا ،نشانه عاشورایی،کتیبه محتشم |
وضعیت: پذیرفته شده |