خون و نمود بصری آن درپوسترهای عاشورایی و تایپوگرافی |
کد مقاله : 1072-ASHORA |
نویسندگان |
معصومه امیری * موسسه آموزش عالی طبری بابل |
چکیده مقاله |
انسان در دنیای امروز برای رساندن پیام خود به مخاطبان، از تمامی گونههای هنر بهره می برد که هرکدام حامل پیامی به مخاطب میباشد. پوسترها و تایپوگرافی نیز یکی از گونههای هنر به شمار میآید تا هنرمند پیام خود را سریع به مخاطب برساند. هدف پژوهش حاضر نشان دادن پیام عاشورا و تاثیر نمود بصری خون در قالب آثار پوستر و تایپوگرافی هنرمندان است، چرا که هنر پوستر یکی از ابزارهای بسیار موثر در انتقال دادن فرهنگ شهادت است و این هنر در حفظ و گسترش فرهنگ عاشورا به مردم کمک شایانی میکند، لذا در ابتدای امر بطور مختصر راجع به واقعه عاشورا پرداخته و سپس به فلسفه و سمبل خون سالار شهیدان در فرهنگ شهادت و این حماسه ملی اشاره شده است، همچنین به تعریف پوستر و تایپوگرافی و تاریخچهی آن و در بخش تحلیل آثار هنری، سمبل خون را در چند نمونه از آثار تایپوگرافی عاشورایی، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به دنبال پاسخ به این سوال است که نمود خون در پوسترهای تایپوگرافی تا چه حد معرف عاشورا است و میتواند در جامعه امروزی برای رساندن پیام موثر باشد؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی تحلیلی میباشد که با روش اسنادی و با استناد به منابع کتابخانهای صورت گرفته است. که چند نمونه از آثار تایپوگرافی، از لحاظ نگاه نمادین و بصری مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرد. در نهایت نتایج حاصل از تحلیل بصری و محتوایی آثار نشان میدهد که خون در پوسترهای تایپوگرافی به عنوان عنصر تصویری بارز عاشورا، به شکل ترکیب با پوسترها و تایپوگرافی نشان دهنده سمبل شهادت امام حسین(ع) میباشد و میتواند به وضوح و سریع پیام عاشورا را به مخاطب انتقال دهد. |
کلیدواژه ها |
خون، پوسترهای عاشورایی، تایپوگرافی، عاشورا، شهادت |
وضعیت: پذیرفته شده |