خون و نمود بصری آن درپوسترهای عاشورایی و تایپوگرافی
کد مقاله : 1072-ASHORA
نویسندگان
معصومه امیری *
موسسه آموزش عالی طبری بابل
چکیده مقاله
انسان در دنیای امروز برای رساندن پیام خود به مخاطبان، از تمامی گونه‌های هنر بهره می برد که هرکدام حامل پیامی به مخاطب می‌باشد. پوسترها و تایپوگرافی نیز یکی از گونه‌های هنر به شمار می‌آید تا هنرمند پیام خود را سریع به مخاطب برساند. هدف پژوهش حاضر نشان دادن پیام عاشورا و تاثیر نمود بصری خون در قالب آثار پوستر و تایپوگرافی هنرمندان است، چرا که هنر پوستر یکی از ابزارهای بسیار موثر در انتقال دادن فرهنگ شهادت است و این هنر در حفظ و گسترش فرهنگ عاشورا به مردم کمک شایانی می‌کند، لذا در ابتدای امر بطور مختصر راجع به واقعه عاشورا پرداخته و سپس به فلسفه و سمبل خون سالار شهیدان در فرهنگ شهادت و این حماسه‌ ملی اشاره شده است، همچنین به تعریف پوستر و تایپوگرافی و تاریخچه‌ی آن و در بخش تحلیل آثار هنری، سمبل خون را در چند نمونه از آثار تایپوگرافی عاشورایی، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به دنبال پاسخ به این سوال است که نمود خون در پوسترهای تایپوگرافی تا چه حد معرف عاشورا است و می‌تواند در جامعه امروزی برای رساندن پیام موثر باشد؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی تحلیلی می‌باشد که با روش اسنادی و با استناد به منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است. که چند نمونه از آثار تایپوگرافی، از لحاظ نگاه نمادین و بصری مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرد. در نهایت نتایج حاصل از تحلیل بصری و محتوایی آثار نشان می‌دهد که خون در پوسترهای تایپوگرافی به عنوان عنصر تصویری بارز عاشورا، به شکل ترکیب با پوسترها و تایپوگرافی نشان دهنده سمبل شهادت امام حسین(ع) می‌باشد و می‌تواند به وضوح و سریع پیام عاشورا را به مخاطب انتقال دهد.
کلیدواژه ها
خون، پوسترهای عاشورایی، تایپوگرافی، عاشورا، شهادت
وضعیت: پذیرفته شده